Fr. Hrubín:
• „Jobova noc“:
• básnická skladba, 4 díly
• básník Job fascinován uměleckou krásou (jakoby návrat do doby proletářských básníků)
• proč Job?
• pozpátku BOJ
• Jobova noc = noc plná bouří
• střet starého a nového světa
• model hrdiny, který se vyhne společenskému postoji (je indiferentní)
• „Hirošima:
• návrat k reálnému, Hrubína oslovila hrozba dalších válek
• úzkost, hrůza, jak to padá, hrozí zahubit = konec euforie a optimismu = nové pocity
• rezervované přijetí (signál osobní i tvůrčí krize)
Jan Zahradníček:
• „La Saletta“ (1947):
• těsně po osvobození
• poučení: skuteční základ vztahu je láska (katolík), ale znovu panuje nenávist, zase vznikne válka = skepse z osvobození
Josef Kainar:
• „Stříhali dohola malého chlapečka“:
• v posledním vydání vypuštěna 4. sloka
• chlapečkova bezmoc – chybí svoboda + ztráta individuality
• gen. motiv: posun k dospělosti
• trochu mýtické: obyčejný příběh zobecněn (iniciace)
• „Nové mýty“ (1946):
• sbírka
• skepse z války a skeptický glosátor osvobození, pak do 50. let. měl kom názor
• „Bombardovací blues“ – pocity za okupace, zhudebněno (hudba: Kainar, zpěv: J. Suchý)