Kdy oba aktéři, stojíce před staženou oponou, …
Kdy oba aktéři, stojíce před staženou oponou, glosovali a rozvíjeli impro-vizaci na dané téma: většinou dobově aktuální a vtahovali do ní diváky. Osvobozené divadlo tak vytvořilo nový typ představení, někdy se hovoří o tzv. jevištní syntéze, která využívá prvky staroitalské comedie dell arte, tra-dice amerických filmových grotesek, cirkusového klaunství a jazykového eskamotérství. Tento tvar bychom klidně mohli pojmenovat jako revui: tedy veselé divadelní hry s řadou dějových akcí, humorných dialogů, písní, tanečních a hudebních čísel i sólových vystoupení komiků, to vše navlečeno na poměrně tenkou nit spojujícího děje.
V tvorbě Osvobozeného divadla bychom mohli nalézt dva základní principy, jež nám umožňují charak-terizovat a rozlišit tvorbu dvojice V a W do dvou základních celků:1. Tvorba s tématem nespoutaného humo-ru, dadaistických a poetistických hříček: prvotina Vest Pocket revue (1927), tj. malá revue do kapsičky u ves-ty, původně studentská recese, Smoking revue (1928), Golem, Sever proti Jihu, Fata morgana, Gorila ex machina atd. A za 2. Tvorba s tématem a podtextem aktuální politické satiry s odkazem k možnosti recidi-vy totalitních režimů: Caesar (1932), Svět za mřížemi (1933), Osel a stín (1933), Slaměný klobouk (1934), Kat a blázen (1934), Balada z hadrů (1935), Nebe na zemi (1936), Rub a líc (1937), Těžká Barbora (1937). Na podzim roku 1938 byla divadlu čsl. orgány odňata koncese a jeho činnost úředně zastavena, samozřejmě s přihlédnutím k nové mocenské a geopolitické situaci ve střední Evropě, tj. k aktuální hrozbě tlaku nacistického Německa.