Značné přízni se také těšila tvorba …
Značné přízni se také těšila tvorba bratří Čap-ků: Lásky hra osudná, Ze života hmyzu, Adam stvořitel, či dramatická díla samotného Karla Čapka. Opo-menout bychom rozhodně neměli ani Vladislava Vančuru a jeho drama Jezero Ukereve. Konflikt bez katarze přinesl na naši první scénu Rudolf Medek ve své legionářské rapsodii Plukovník Švec, která rozjitřila dosud otevřené rány legionářské problematiky a její interpretace v zrcadlení československé společnosti. V realitě Pro-tektorátu Čechy a Morava vzbudil největší ohlas a senzaci v pravém smyslu toho slova Vítězslav Nezval drama-tizací Prévostova románu Manon Lescaut (1940), která se stala manifestací líbeznosti české řeči…schopné každého výrazu, každého odstínu, něhy, vášně, smutku, poezie.
2.Tvorba avantgardní:
Je záležitostí recepce aktuálních evropských a světových trendů a tendencí, které se objevují v souvis-lostech s první světovou válkou. Snaží se udávat celkový tón, býti vskutku předvojem očekávání a snah a zá-roveň jejich naplněním, jež mají obnovit důvěru v člověka a moderní civilizaci, tedy hodnot a identity, které vzaly za své v průběhu onoho hrozného konfliktu. Nežli přistoupíme k podrobnějšímu seznámení se s oběma nejvýznamnějšími avantgardními scénami, neměli bychom opomenout ani jejich předchůdce či jakési společné jmenovatele, na jejichž tradici do jisté míry navazovaly a kterou bychom mohli pracovně pojmenovat jako feno-mén kabaretu.