Preromantismus
Preromantismus
– umělecký směr v 2. polovině 18. století
– přechod mezi klasicismem a romantismem
– v literatuře se tento směr nazývá sentimentalismus
– důraz na cit odmítnutí konvencí, řádu a příkazů – požadavek tvůrčí svobody
– básník se stylizuje do role barda (mluvčího lidu)
– návrat k lidové slovesnosti
– vzor – venkovský, prostý, nezkažený člověk, prostý způsob života
– časté postavy – mnich, poutník, poustevník, …
– obdiv k schopnému, podnikavému jedinci, kritika feudalismu
– oblíbená poezie jezerní a hřbitovní (obrazy kobek, hrobek, hřbitovů, …)
FRANCIE
– Jean Jacques ROUSSEAU – spisovatel, filozof, skladatel preferuje vlastní pravdu před logikou, příčinou nerovnosti lidí je majetek, návrat k přírodě
EMIL, ČILI O VÝCHOVĚ – pedagogický román výchova dětí v přírodě názor, že člověk se rodí jako dobrý a špatným se stává až výchovou nebo prostředím veřejně pálená
NOVÁ HELOISA – román lásky v dopisech líčí zde cit a přírodu
– Antoine – François PRÉVOST
MANON LESCAUT – milostná tragédie neurozená Manon a rytíř des Grieux který kvůli ní obětoval rodinu, čest, kariéru cenzurou odsouzena a pálena
RUSKO
– Ivan Andrejevič KRYLOV
VLK A BERÁNEK – „Slabý vždy vinu má, silný je nevinný. Tomu nás dávno učí dějiny.“
ANGLIE
– Samuel RICHARDSON
sentimentální román – dopisová podoba, kdy se román zaměřuje hlavně na oblast citovou a morální
– Laurence STERNE
ŽIVOT A NÁZORY PANA TRISTANA SHANDYHO – předchůdce moderního psychologického románu
NĚMECKO
– hnutí „Sturm und drang“ (bouře a vzdor) – autoři se bouří proti pokrytectví, útlaku a společenské nespravedlnosti literaturu chápou jako vyjádření umělcovy osobnosti (jeho citů, myšlenek) prosazování tvůrčí svobody – bez pravidel
– Gotthold Ephraim LESSING – kritik a básník, který obnovil zájem o Shakespearovy hry mezi lidem
– Johann Wolfgang GOETHE – básník, prozaik, dramatik a filozof vystudoval práva a přírodní vědy
UTRPENÍ MLADÉHO WERTHERA – milostný román psaný v dopisech hrdina se zamiluje do Lothy, která si však vezme jeho přítele, a spáchá sebevraždu bohatý vnitřní svět hrdiny – líčení jeho pocitů, …
FAUST – 2 dílná veršovaná tragédie inspirovaná starou pověstí o Faoustovi, který se pro touhu poznávat upíše ďáblu Mefistofeles Faustovi pošle do cesty Markétu, do které se zamiluje, Markéta nepřímo zaviní smrt své matky a bratra (zahynou v souboji s Faustem), zabije své dítě, které s Faustem má a čeká ve vězení na popravu, po její smrti je nešťastný umírá jako starý a slepý muž se spoustou nedokončených plánů, pomáhá lidem a je spasen dostává se do nebe smyslem lidského života spočívá ve službě jedince jiným lidem
– Fridrich SCHILLER – filozof, plukovní lékař
vyjadřuje touhu po svobodném čistém životě
LOUPEŽNÍCI – drama hraběcí syn přijde o svoji snoubenku, otcovu důvěru díky intrikám bratra chce se pomstít a dává se k loupežníkům