Geniální Rusové
Geniální Rusové:
– V polovině 20. let přecházel film z rukou experimentátorů do rukou profesionálních umělců.
– EJZENŠTEJN – filmový režisér – všestranný talent (malíř, konstruktér, filosof, historik umění, básník – pro vše předpoklady). Pocházel z Rigy. Původně režíroval divadlo.
– Největší úspěch Křižník Potěmkin – revoluce ve světové kinematografii. Bouře nadšení. Uveden r. 1925. Vzpomínka na 20. výročí revoluce v r. 1905. Autorka scénáře – revolucionářka NINA AGAGŽANOVÁ-ŠUTKO. Důležité události r. 1905. Vše nebylo možno vtěsnat na filmové plátno, proto Ejzenštejn vybral první epizodu – vzpoura námořníků na válečné lodi Kníže Potěmkin, která byla jednotkou carské černomořské flotily. Rumunská vláda (kam námořníci uprchli) je vydala carským úřadům, částečně byli odsouzeni k smrti, částečně k deportaci. Avšak Ejzenštejn jejich osud nesledoval do konce, film = hymnus na počest vítězné revoluce. Kompozice filmu je jako u klasického dramatu (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa) – např. 4. část filmu – katastrofa: nejslavnější scéna = krveprolití na oděských schodech. Dav je na schodech, které vedou do moře, vojsko přichází v sevřeném šiku shora. Nikdo nemůže utéci. Stěna vojáků musí všechny smést. Protiklad dvou pohybů: zoufalé zmítání bezbranného davu (rovnoměrné, rytmické tempo vojáků, sestupujících po schodech s napřaženými bodáky. – srážka živého organismu s bezduchým, slepým a hluchým strojem. Ejzenštejn rozbíjí dav na jednotlivé záběry: Boty, napřažené bajonety, celá řada vojáků sestupující se schodů (zabraná z různých úhlů), z lidí vražděných na schodech jsou vybírány jednotlivé postavy: žena s kočárkem, žena v brýlích, mrzák s berlemi, mladý muž v brýlích atd. Zprvu se dav dává na útěk. Sjíždí kočárek s nemluvnětem, když ho chůva pustila. Vojáci vystřelí. Dítě je zabito. Žena bere do náručí mrtvé dítě a jde vzhůru, přímo proti sestupujícím vojáků. Vojáci sestupují dolů. Žena s mrtvým dítětem jde blíž a blíž, ukazována ve stále větším detailu. Konečně vidíme pouze její tvář, oči a otevřená ústa. Padne další salva. Žena s dítětem se kutálí mrtvá dolů. Vojáci sestupují. Z davu se vynořuje nová postava. Žena v brýlích. Volá něco na vojáky. Vojáci sestupují. Žena je blízko. Najednou vidíme její zakrvácenou tvář s rozbitými brýlemi. A zase sestupují vojáci… – Zmnohonásobení tragického napětí.