Poetismus
Poetismus
Vítězslav Nezval – Básník, prozaik, dramatik a překladatel. Autor publicistické a teoretické tvorby, představitel poetismu a surrealismu, po válce oficiálního proudu poezie. Byl členem Devětsilu a Surrealistické skupiny. Narodil se v Biskoupkách u Třebíče. Po maturitě v Brně krátce studoval práva, pak přešel na filozofickou fakultu do Prahy. Studia nedokončil a stal se spisovatelem z povolání.
20. léta:
Most – Tato sbírka je autorovou prvotinou. Je v ní patrný vliv Rimbauda, Apollinaira a Březiny. Básník zde vyjadřuje své dojmy a vzpomínky z domova, zážitky z dětství a mládí. Hledá „mosty“ – spojnice v prostoru a čase, spojnice mezi sebou a světem.
Básně noci – Sbírka básní.
Podivuhodný kouzelník – Tato poetistická skladba je básnickým autoportrétem. Kouzelník učí člověka chápat krásu světa. Tím kouzelníkem je sama poezie.
Akrobat – Báseň.
Edison – Polytematická básnická skladba. Oslavuje tvůrčí činnost člověka. Je ovlivněna společenskými událostmi. Osobnost vynálezce je inspirací, promítá se ale i básníků vlastní vztah k modernímu světu a lidem. Často zde najdeme protiklady jako radost X smutek, život X smrt.
Signál času – Báseň. Ke sbírce byla připojena dodatečně. Navazuje na Edisona. Je inspirována Edisonovým úmrtím a je reakcí na hospodářskou krizi.
Pantomima – Tato sbírka je programovou manifestací poetismu.
Papoušek na motocyklu – Básnický manifest poetismu.
Depeše na kolečkách – Hříčky, kaligramy a scénky.
Abeceda – Cyklus asociací představ z tvaru písmen.
30. léta:
Nezvalova tvorba se dělí na linii politickou, sociální a surrealistickou.
Polická a sociální tvorba:
Pět prstů – V této sbírce zaznívá kritika doby, ale i víra v lepší budoucnost.
Skleněný havelok – Sbírka básní, která vyzývá k revoltě proti měšťáckému světu.
Zpáteční lístek – Sbírka básní.
Sbírky jsou formově bohaté. Obsahují popěvky, říkadla, hříčky, meditativní básně, revoluční apely, dopisy atd.
Sbohem a šáteček – Tato sbírka vznikla po autorově návratu z cesty po Francii a Itálii. Převažuje pocit štěstí.
Surrealistická tvorba:
V roce 1934 u nás Nezval založil Surrealistickou skupinu, která vydala tři surrealistické básnické sbírky:
Žena v množném čísle – Sbírka básní.
Praha s prsty deště – Sbírka básní obdivující krásy Prahy. Objevuje se zde prolínání minulosti a přítomnosti.
Absolutní hrobař – V této sbírce autor vyjádřil odpor proti fašismu.
Současně vydal anonymně jiný typ poezie ve sbírkách věnovaných postavě věčného studenta Roberta Davida:
52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida – Sbírka básní.
100 sonetů zachránkyni věčného studenta Roberta Davida – Sbírka básní.
70 básní z podsvětí na rozloučení se stínem věčného studenta Roberta Davida – Sbírka básní.
Sbírky obsahují sociální poezii viděnou očima nezaměstnaného studenta. Zachycují společenskou krizi a nebezpečí fašismu. Autor zde užil formu villonské balady.
Konec 30. let a okupace:
Koncem roku 1938 se Nezval rozešel se surrealisty a dochází k nové orientaci v jeho poezii. Vyjadřuje své občanské postoje a pevné pouto s rodnou zemí.
Matka naděje – V této sbírce je úzkostný vztah k autorově nemocné matce. přenesen na úzkost o osud rodné země a obavy o budoucnost národa.
Pět minut za městem – Sbírka obdivuje krásy Prahy, vyjadřuje vědomí národní tradice a odpor k okupaci.
Tvorba po roce 1945:
Po roce 1945 píše Nezval socialisticky laděnou poezii.
Stalin – Poéma zachycuje budovatelské nadšení, revoluční elán a přání míru. Dílo je ovlivněno schematismem.
Chrpy a města – Sbírka vyjadřuje autorův vztah k rodné zemi a k vesnici.
Na břehu řeky Svratky – Báseň.
Divadelní hry:
Milenci z kiosku – V této komedii je ještě patrný odraz poetismu. Má protiměšťácký tón.
Manon Lescaut – Tato hra je volnou poetistickou adaptací Prévostova románu.
Tři mušketýři – Dramatizace Dumasova románu.
Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou – Tato hra je varováním před zneužitím atomové energie, neomezenou mocí a násilím. Je prostoupena ideály humanismu a demokracie.