Španělsko
Pierre Corneille (1686- 1784): · „Cid“ (1636) – Rodrigo zabije svého budoucího tchána, odčiňuje, nakonec se vezmou (rozum X cit, povinnost X láska) Hrdinka musí plnit své povinnosti a stít smrt svého otce, i když ho zabil její milý. Naštěstí zasáhne král.
ð Francie
Jean Racine (1639- 1699): · „Faidrál“ (1677) – vystupují antičtí hrdinové, vrcholné drama, veršované, antický námět, žena touží po lásce svého nevlastního syna, tragický konec Moliére (1622- 1673): · herec, režisér, ředitel divadla, z rodiny čalouníka, ale znal nižší vrstvy, chtěl napsat tragédii, ale uměl jen komedie · v každé jeho hře je postava s jednou DOMINANTNÍ vlastností, obvykle zápornou · sám normy nedodržoval, často dobová podmínka chování hrdinů, tzn. že překračuje literární normu, nastavuje zrcadlo nadčasové doby · „Don Juan neboli kamenná hostina“ (1665) – bezcharakterní svůdce · „Lakomec“ (1668) – Harpagon – ztělesněná lakota, založeno na Komedii o hrnci od Plautuse. Zfilmováno, v hlavní roli Luis Definés. · „Misantrop“ (1666) – obránce mravů děj se co děj · „Tartuffe neboli podvodník“ (1664, 67, 68) – pokrytec, naoko dělá něco jiného, než si myslí · „Zdravý nemocný“ (1673) – hypochondr Argon si myslí, že je nemocný, ale je zdravý Jean de la Fontaine (1621- 1695): · 12 knih bajek