2. období němého filmu
Rozmach ve filmu po roce 1918
formuje se česká škola filmového herectví
Rozvoj filmu mělo na starosti min. vnitra, stát film příliš nepodporoval – natáčení pro zisk
nadprůměrné filmy:
rež. Karel Deyl: Stavitel chrámu – podle pověsti stavby chrámu Panny Marie Sněžné
(na Jungmannově náměstí ? Na Karlově? O smlouvě s ďáblem, že klenba vydrží.
– použity film. triky
Karel Lamač: Dobrý voják Švejk s Karlem Nollem – dobrý komik, vypadal jako Švejk podle Lady
Karel Anton: Pohádka Máje podle Mrštíka s Voskovcem – byl za to vyloučen z Devětsilu
Přemysl Pražský: Batalion (němá verze; Batalion – známá pražská hospoda)
– Dr. Uher se dal na pití kvůli nevěře manželky, svůdce hrál Raul Schránil – žije
Gustav Machatý: Erotikon – poprvé v českém filmu nahé ženské tělo
– milostné filmy, silně eroticky podbarvené, + Kreucerova sonáta od Tolstého
Karl Junghans, scénář F. Krejčí: Takový je život – z dělnické rodiny – sociální drama – dělník kašle na svou rodinu
– hl. postavu matky hrála Helena Barunovskaja – známá to ruská herečka (hrála v ruském filmu Matka
– ožralého manžela – Teodor Pyštěk- spíše komik
Natáčení
pod širým nebem v dekoraci kvůli osvětlení
pak v prosklené místnosti na Václ. nám. v kupoli české banky
ateliéry:
1) ve vinohradském pivovaru při osvětlení – filmová spol. AB
2) na Kavalírce – vyhořelé
3) AB vybudovala ateliéry na Barrandově, dva 20×32 m, pak jeden 40×50 m