2. Divadlo v národním obrození
• 1739- 1783 – 1. stálé divadlo v Kotcích (Ovocný trh, 1738) – v 70. letech důležitý proces odklonu od improvizovaných her (extempore – odchylky) k pravidelným, 1785 – Stavovské divadlo (Hraběcí Nosticovské Národní divadlo – Stephanie ml. – Odběhlec z lásky synovské)
• 1. doložená česká hra je „Kníže Honzik“
• 1786 – 1789 – 1. samostatné čs. divadlo Bouda – čs. a něm. představení, Václav Thám – „Břetislav a Jitka aneb únos z kláštera“ , původní československé hry, U Hybernů – pokračování Boudy, 1862 – Prozatímní divadlo, hodně překlady
• český obsah, provedení a společnost.
3. Václav Kliment Klicpera
• rytířské, historické, pohádkové a současné hry, národní komedie
• „Mně jest celý svět dramatická báseň“, stíhal šosáctví, komedie
• „Divotvorný klobouk“ (1820), „Rohovin čtverrohý“ (18230, „Každý něco pro vlast“ (1829)
• historické hry: „Blaník“, „Ján za chrta dán“, „Božena“, „Soběslav, kníže selské“,
• významný podíl na historické próze
4. Josef Kajetán Tyl (1808 – 1856):
• určitý typ uměleckého programu – „divadlo je život a jde zas do života“
• lit. by měla ovlivňovat život – vychovávat – získávat pro NO
• lidovýchovný typ literatury – manipulační techniky
• dnešní pohled: průhledná a naivní lit., čtenářsky mrtvá
• zůstalo pár her, které nutí k zamyšlení: „Tvrdohlavá žena“, „Strakonický dudák“, „Paličova dcera“ (Tatínek vypálí chalupu, dcera to vezme na sebe, ukáže se, že ona to neudělala – ušlechtilost, vrací se do rodné vesnice – nepřijata, hrdina emigruje do Ameriky a zůstává), „Krvavá křtiny aneb Drahomíra a její synové“
• Z. Nejedlý preferoval Tyla kvůli manipulaci – každé div. hrálo – vedlo ke znechucení, od 2. pol. 50. let je režimní autor, 90. léta nehrán
• historické hry: „Jan Hus“ (1834), „Kutnohorští havíři“ (1848), „ Jan Žižka z Trocnova a bitva u Sudoměře“ (1849), „Jan Roháč“
• frašky a veselohry: „Fidlovačka“ (1834) – Fr. Škroup – Kde domov můj – hymna
• dramatické báchorky (pohádky): „Strakonický dudák“ (1847)
• hry ze současnosti: „Pražský flamendr“, „Paličova dcera“ (1846)