o Svatopluk Machar –
o Svatopluk Machar – hlásí se k realismu, přispívá do pražských časopisů, po vytvoření ČSR je v čs. akademii ve významné funkci, později se rozešel s TGM a vzdal se funkce. Přešel na stranu pravice, důraz na individuálnost (dějiny tvoří silné osobnosti); dílo „Confiteor“ (zpověď o osobním milostném zklamání); politické verše „Tristium vindobona“, o postavení žen ve společnosti „Zde by měly kvést růže“, „Magdaléna“ (román ve verších), cyklus básní inspir. Hugem a Vrchlickým „Svědomí věků“
o F. X. Šalda – kritik; soubor článků „Boje o zítřek“, „Šaldův zápisník“
– Česká dekadence – pesimismus, útěk od skutečnosti, individualismus
o K. Hlaváček – tvorba = výkřiky z blázince; „Pozdě k ránu“ (snová krajina mezi dnem a nocí, do monotónnosti vsadí zmar), „Mstivá kantiléna“ (vzpoura proti nespravedlnosti, gézové – zchudlí potomci nizozemské šlechty proti španělským okupantům v 16. století; napsáno melancholicky a smutně), „Hrál kdosi na hoboj“
B: Zvuková stránka jazyka
– slovní a větný přízvuk
o přízvuk na 1. slabice (spojeně s předložkou) mimo případ když je důraz na slově po předložce, nebo když následuje slovo které se neskloňuje. U dlouhých slov je přízvuk i na dalších lichých slabikách
o větná melodie: oznamovací (klesne na posledním slovu), zvolací (střídavá), rozkazovací (důraz na rozkazu, pak klesající), tázací zjišťovací –ano/ne– (klesne na předložce a pak roste), tázací doplňovací (klesající)