Záběr
– nejmenší část filmu natočená bez přerušení mezi dvěma střihy od jedné klapky ke druhé
záběr se liší velikostí, úhlem záběru = rakurs, délkou
měřítkem pro vzdálenost je lidská postava
– když se postava ztrácí  –  velký celek
–        –   “   –    neztrácí   –  celek
– vytrácí se pozadí           –  polocelek
– od kolen k hlavě           – americký záběr
– od pasu nahoru             – polodetail
– jen obličej                     – detail
– část obličeje                  – velký detail
Vizuální vnímání má povahu znaku  má nějaký význam
úhel – př.: mírným podhledem zvýrazněna důstojnost, kamera z nadhledu – naopak
 rakurs má význam, je i umělecký znak
Střih – montáž – řazení záběrů za sebe  střihová skladba
Ze záběrů se stříhají vyšší celky – sekvence  pak již celý film
David Griffith – objevitel m. a režisér  Intolerance
Lev Kulešov – režisér
Sergej Michajlovič Ejzenštejn – teoretik, natočil Křižník Potěmkin 
Dziga Věrtov – režisér, teoretik, přeceňuje montáž, práce s neherci
Střihač nesmí narušit orientaci diváka
Kameraman, výtvarník – záběry musí být barevně sladěny





