Záběr
– nejmenší část filmu natočená bez přerušení mezi dvěma střihy od jedné klapky ke druhé
záběr se liší velikostí, úhlem záběru = rakurs, délkou
měřítkem pro vzdálenost je lidská postava
– když se postava ztrácí – velký celek
– – “ – neztrácí – celek
– vytrácí se pozadí – polocelek
– od kolen k hlavě – americký záběr
– od pasu nahoru – polodetail
– jen obličej – detail
– část obličeje – velký detail
Vizuální vnímání má povahu znaku má nějaký význam
úhel – př.: mírným podhledem zvýrazněna důstojnost, kamera z nadhledu – naopak
rakurs má význam, je i umělecký znak
Střih – montáž – řazení záběrů za sebe střihová skladba
Ze záběrů se stříhají vyšší celky – sekvence pak již celý film
David Griffith – objevitel m. a režisér Intolerance
Lev Kulešov – režisér
Sergej Michajlovič Ejzenštejn – teoretik, natočil Křižník Potěmkin
Dziga Věrtov – režisér, teoretik, přeceňuje montáž, práce s neherci
Střihač nesmí narušit orientaci diváka
Kameraman, výtvarník – záběry musí být barevně sladěny