Dokonce nachází i další jedince, proti …
Dokonce nachází i další jedince, proti nimž je veden proces, a s hrůzou i děsem zjišťuje, že jako zhoubné bujení prorůstá celým městem. Telefonicky je předvolán k prvnímu vyšetřování, jež se odehrá-vá na periferii města, v půdních prostorách starých činžovních domů, je objektem slyšení, ale nic se nedozvídá… Soucítí s ním pouze ženy. Jich jako by se Zákon, a tedy i Proces netýkaly. Poskytují Josefovi K. zázemí.. Do dě-ní poté zasahuje i Josefův strýc z venkova Karel, jenž chce svému synovi pomoci. Obstará mu advokáta Hulda, jenž je prý se Zákonem a Procesem nejlépe obeznámen. U něho se Josef K. seznamuje s půvabnou a mladou Lenkou, která u advokáta pracuje jako služka. Stávají se milenci. Huld Josefovi prozrazuje přece jen nějaké podrobnosti, Proces se nevede před soudem, všechny jeho znaky jsou pouze formální, nikdo neví, kdy a jak bu-de ukončen! Jedno je však jisté, jestliže byl už jednou zahájen, nemůže se zastavit, zvrátit, či dokonce obrátit ve prospěch obžalovaného. To se ale Josef K. nedozvídá od svého advokáta, nýbrž od malíře Titorelliho, jenž se za-bývá dějinami a historií procesu a o ničem takovém nikdy neslyšel. Josef K. žije jako by nežil. Čas se pro něho stává banalitou, vlastně si začíná přát, aby proces jakýmkoliv způsobem skončil. Proces mu zlhostejněl, dokonce ukončuje spolupráci se svým advokátem, byť jiní v jeho situaci si jich vydržují dokonce několik. Všichni v jeho okolí jsou zděšeni. Josef K. se ovšem s Procesem identifikoval, dokonce je volán do chrámu, aby se mu zde dostalo vysvětlení Zákona.