Švédský film
švédský film
– INGMAR BERGMAN – původně divadelní režisér v Malmö, jeho filmy jsou podobné chmurným severským ságám, jejichž hrdinové se zmítají mezi dvěma silami – silou lásky a silou smrti. Nevyhýbá se personifikaci těchto sil – např. postava ďábla, také vliv expresionismu – bouře, blesky, černí havrani.
– Jeden z nejlepších – Lesní jahody – vypráví o starém profesorovi, jenž cestou na jubilejní oslavu, kterou na jeho počest uspořádá universita, prochází místy, kde uplynulo jeho dětství a mládí. Vzpomíná na události dávno minulé, přitom setkání s mladými lidmi. Máme pocit, že film nemá žádný děj – snaha o vyjádření niterných stavů lidské duše typické pro Bergmana.
– Soupeření s televizí – barva, širokoúhlý, panoramatický film, cinerama, stereofonní zvuk.
3) Česká kinematografie
– V našich zemích se první filmová projekce konala v Karlových Varech roku 1896. K českým průkopníkům kinematografie patří VIKTOR PONREPO (vlastním jménem Dismas Šlambor), majitel prvního stálého kina v Praze. První organizované úsilí o umělecký film vzniká v roce 1927 v souvislosti se založením „Klubu za nový film“ v Devětsilu. Angažují se v něm K. Teige, J. Honzl, J. Frejka, E. F. Burian, V. Nezval. V éře němého filmu vynikli režiséři GUSTAV MACHATÝ, KAREL LAMAČ (první filmová verze Haškova Švejka s Karlem Nollem v hlavní roli). Začíná i dokumentaristický film (KAREL PLICKA).
– S nástupem zvukového filmu ve třicátých letech se rozšiřuje zájem o film, roku 1933 je zahájen provoz na Barrandově a vzniká Filmové studio. Z tohoto období pocházejí veselohra VLASTY BURIANA (např. C. K. polní maršálek, To neznáte Hadimršku), jeho filmy režíroval KAREL LAMAČ. Podle scénáře V. NEZVALA natočil GUSTAV MACHATÝ film Ze soboty na neděli, JINDŘICH HONZL se vyrovnává s dadaismem ve filmech Pudr a benzin a Peníze, nebo život autorské dvojice VOSKOVCE a WERICHA. Významně se do filmové tvorby zapojil VLADISLAV VANČURA, jeho film Před maturitou spolurežíroval SVATOPLUK INNEMANN, hudebně spolupracoval E. F. BURIAN. Na filmu Marijka nevěrnice s námětem z Podkarpatské Rusi se spolu s VANČUROU podíleli literárně I. OLBRACHT, K. NOVÝ.
– Přistupuje se k modernímu zpracování literárních předloh: Maryša bratří MRŠTÍKŮ (rež. JOSEF ROVENSKÝ), Vojnarka (rež. VLADIMÍR BORSKÝ), Hej Rup a Svět patří nám VOSKOVCE a WERICHA (rež. MARTIN FRIČ), Panenství M. MAJEROVÉ, Filosofská historie (rež. OTAKAR VÁVRA).