Publicistický styl
Publicistický styl
= styl sdělovacích prostředků
– v útvarech řečnického stylu
Fce: informační, poučovací, vzdělávací, zábavná
Požadavky: aktuálnost, působivost, přesvědčivost
– základní zdroje informací: např.ČTK (Česká tisková kancelář)
– novinář: všestranně vzdělaný, spolehlivý, inteligentní, odhodlání, smysl pro čest, přesnost, pracovitost, pohotovost, neúnavný hledač pravdy
Kompozice: logická výstavba: systém „obrácené pyramidy“, různé úhly pohledu
Útvary publicistického stylu:
Zpravodajství – nevelký rozsah, konstatování, bez citového zabarvení
jazyk. prostředky jednoduché snaha rychle informovat
působivost: přitažlivé titulky, grafika (hlavně noviny)
Článek – delší příspěvek, snaha nejen informovat, ale i vzbudit pozornost, zájem, přesvědčivost
Komentář – odlišné od zpravodajství, autor vyjadřuje názor; styl pestrý, citově zabarvený, působivé jaz. prostředky (kupení synonym, obecná čeština, frazeologie,…)
Glosa – krátký útvar, kritická poznámka k událostem a názorům
Sloupek – vtipná časová úvaha v jednom sloupci, kurzíva
Causerie – vtipná novinářská úvaha o nějakém problému, lehčí tón, aktuálnost, zábavnost
Referát – informuje o průběhu jednání, akce, hlavní části citovány, věcnost, hodnocení, ustálená slovní spojení, formulace, citové zabarvení
Reportáž – smíšený útvar: zpravodajství + umělecký odborný styl
– nutné očité svědectví autora
– cíl: názorná představapřímý přenos
– živé a zajímavé, skutečné události, popisný postup
– informuje o zajímavých místech apod.
Fejeton – publicistický + umělecký styl konkrétní událost + fantazie
– aktuální téma všedního dne
– zábavné, ironie, humor, vtipné, duchaplně kritizující daný problém, neotřelé formulace
– přítomnost úvahy, stanovisko autora, fakta
Interview – písemně zpracované sdělení formou rozhlasovou
– plynulá návaznost, aktuální tématika, věcné, konkrétní otázky, vtipné odpovědi
Odborná diskuse, beseda – forma dialogu, aktuální společenská témata
Inzerce a reklama – snaha upoutat, motivovat
– kdo, co, kde, kdy, proč
– důležitá volba grafických prostředků (typ, čitelnost, výraznost,…)