Otokar BŘEZINA
Otokar BŘEZINA
vl. jm. Václav Jebavý, pův. pseud. Václav Danšovský
Česká moderna,symbolista, individualista (ústřední postavou básní je on sám), samotář (přátelil se jen s Jakubem Demlem), nikdy se neoženil,
* na Vysočině, studoval gym. v Telči, myšlenkový vývoj od pochmurných nálad až k sociální humanitě, přesvědčen o existenci nadpozemské skutečnosti (boha, ale nikdy ho bohem nenazývá), odvrací se od pozemského života, navazuje kontakt s duchovním světem, bezmezné obrazové bohatství; zhuštěný, hymnický výraz; patos; citovost (bolest, stesk) bohatý jazyk; složitá stavba dlouhých souvětí, hudebnost verše, zástupce symb
TAJEMNÉ DÁLKY – neradostné mládí, samota, b. Moje matka – hymnický výraz, patos; ústřední postava je sám básník: zpověď z bolestných zážitků, hluboký vztah k mrtvé matce; pocit samoty
sb. SVÍTÁNÍ NA ZÁPADĚ (titul = oxymóron) – západ – smrt je vykoupením z pozemského utrpení, vkládá naděje do křest. X Macharovi, b. Tys nešla – neurčitost tématu – čekání na inspiraci, matku, smrt? – obraz duševního stavu lyr. hrdiny, smyslově konkrétní obrazy (zapojeny všechny smysly), široký proud obraznosti.
VĚTRY OD PÓLŮ – vrchol abstrakce, filosofie smyslu života: soucit, bolest, láska. b. Příroda (dialog s živly).
sb. STAVITELÉ CHRÁMŮ (= básníci, malíři, umělci, ideoví vůdci),
RUCE – spojení člověka s vesmírem, optimističtější víra v budoucnost; mlhavá představa o sbratření lidstva – symbol spojených rukou, Březina se od marnosti dostává přes nebeské výšiny až k oslavě lidské práce
přínos: ,yslitelské a filosufující poezie, metafory, struktura slova, téma bolesti a dědičné viny
Karel HLAVÁČEK
Česká dekadence, mistr náladovosti, melodičnosti (teskné, zádumčivé verše)
* v Praze, studoval reálku, pak FF, skupina kolem časopisu Moderní revue.
sb. SOKOLSKÉ SONETY – sbírka radosti ze života, zdraví, pravdy,krásy (inspirace členstvím v Sokole)
POZDĚ K RÁNU – sbírka plná chorobných nálad a smutku „konce století“, poezie výjimečných, nevšed. pocitů a představ, jemných nálad, nočních neurčitých krajin, nezřetelné přírodní scenérie, virtuozní dokonalost veršů, propracovaná zvuková stránka-originální hudebnost
MSTIVÁ KANTILÉNA – vzpurné revoltující tóny, symbol odboje – motiv zchudlých gézů z nizozem. odboje proti Španělům.
b. Hrál kdosi na hoboj – tematická neurčitost, snovost krajiny pozdě k ránu, pocity smutku, marnosti, úzkosti; záměrná monotónnost; hudebnost, melodičnost verše – euforie, opakovací figury, rým, melancholická nálada
b. Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji – nejvýstižněji charakterizuje náladu Hlaváčkovy poezie, využívá zvukovost hlásek a opakování slov
přínos: propracovaná zvuk. stránka, melodie, potlačení významovosti, spokojuje se s několika motivy, které obměňuje (užívání stejných slov, slov zvukově podobných), s oblibou vkládá do rukou postav hudeb. nástroje (symbol), pesimismus, nihilismus, soucit se zavrženými, záliba v historii, snovost, individualismus