období po roce 1628
II. období po roce 1628 – uzavření míru mezi Švédy a Habsburky
– v tomto období psal díla didaktická, kterého proslavili po celém světě jako „učitele národa“
– DIDAKTIKA – psaná česky navrhuje obecnou školní soustavu
– INFORMATORIUM ŠKOLY MATEŘSKÉ – určeno matkám a chůvám, upozorňuje na důležitost předškolní výchovy
– DVEŘE JAZYKŮ OTEVŘENÉ – asi 7300 latinských slov sestavených do tisíce vět, rozděleno na tématické okruhy, účinnější výuka latinského jazyka
VELKÁ DIDAKTIKA – dílo psané latinsky jeho zásady výuky : učení názorné (uvádět příklady), pro všechny bez rozdílu (muž, žena, šlechta, dělník) a zdarma, od jednoduššího k složitějšímu důraz na praktičnost, vyučovat v mateřském jazyce, učení má být logické a ne mechanické, tresty nemají být fyzické, rozvoj tělesných schopností a řemeslnických dovedností
– doporučuje čtyři stupně výchovy:
do šesti let v rodině (mateřská škola)
do 12ti národní škola (obecní, v každé vesnici)
do 18ti gymnázium (v každém větším městě)
nakonec univerzita (alespoň v každém státě)
– ŠKOLA HROU – soubor her, rozvíjí smyslové schopnosti, musí být názorné, snadné, zajímavé a přístupné všem
III. poslední období
– umírá mu 2. manželka vyhoří mu tiskárna i archiv v Lešně, kde mu shoří veškerý majetek odchází do Amsterdamu
– KŠAFT UMÍRAJÍCÍ MATKY JEDNOTY BRATRSKÉ – kšaft = závěť utěšuje a posiluje svou církev odsouzenou k zániku vyslovil zde svou víru v lepší budoucnost národa českého
– SVĚT V OBRAZECH (ORBIS PICTUS) – učebnice cizích jazyků, původně pouze pro výuku latiny, ale pak vzor i pro ostatní jazyky, ilustrovaná
B. Domácí tvorba
– dělí se na oficiální (jezuitská), pololidová a lidová