Útvary stylu publicistického:
– je styl prostě sdělovacích prostředků, jeho cílem je informovat adresáta o aktuálních událostech ve společnosti a zároveň ovlivňovat jeho názory a pocity.
Dělí se na:
1. psaná publicistika – periodický tisk (noviny, časopisy), internetová média, teletext televizí
2. mluvená publicistika – pořady vysílané v televizi či v rozhlasu (reportáže, diskusní pořady,
zpravodajské relace,…)
Publicistické projevy lze rozdělit do tří žánrových skupin:
1. Zpravodajské – podávají počet základních údajů bez zdůvodňování faktů (zpráva, reklama, inzerát, oznámení, …
2. Analytické – přinášejí další fakta, událost osvětlují, rozebírají a uvažují o ní (komentář, glosa, recenze,..)
3. Beletristiské – mají některé rysy publicistiky, ale užívají postupů jazykových prostředků stylu umělecké literatury (črta, sloupek , fejeton,…)
Zpráva – je max.stručný a výstižný projev, který informuje objektivně o základních faktech nějaké události.
Článek – rozšíření informace, která kromě základních faktů přináší také doplňující popis situace kolem události.
Komentář – zveřejňuje kromě faktů a info postoj autora k nějakému problému ze současnosti nebo minulosti.
Úvodník – bývá na první straně psané publicistiky, analyzuje nejaktuálnější problém dne….
Reportáž – přináší info o určité události či zajímavosti, které je autor očitým svědkem…
Fejeton – vtipně, zajímavě a neotřele zpracovává drobná aktuální témata všedního života…
Recenze – objektivní zhodnocení nového uměleckého díla.