Světová próza 1.pol.20.století
Charakteristika doby:
– rozvoj techniky a civilizace
– 1. světová válka – 1914 – 1918
– úsilí o nový řád vede k vítězství fašismu (Itálie, Německo) a komunismu (Rusko po říjnové revoluci 1917)
– rozpak Rakouska-Uherska, vznik samostatného československého státu – 28. října 1918 =
1.prezident T. G. Masaryk
– samostatnost národa už požadoval Manifest českých spisovatelů z roku 1917
– poválečná konjunktura vystřídána světovou hospodářskou krizí 30. let, příprava dalšího válečného konfliktu,
španělská občanská válka
– 2. světová válka – 1939 – 1945
Umělecké směry a proudy:
Vitalismus – z lat. vita = život; směr v české literatuře: reakce na válku, vyjádření radosti z nejprostších maličkostí, z pouhé existence; jednoduchost, prostý a srozumitelný obraz
Civilismus – obraz technických vymožeností, moderního života a světa, oslava všedních věcí, lidské práce
Expresionismus – z lat. expressio = výraz; protiklad positivismu, naturalismu a impresionis-mu; literární, výtvarný a divadelní směr; upřednostňuje individuální prožitek před realitou
Futurismus – do umění přítomnosti a budoucnosti (lat. futurum = budoucí) proniká moderní život; obraz světa v pohybu, který je zachycen rozložením do časově následných fází
Kubismus – v malířství; úsilí postihnout podstatu věcí -> rozklad skutečnosti na jednotlivé prvky, geometrické tvary (kubus = krychle)
Dadaismus – vyjadřuje odpor k válce, pocit nesmyslnosti života; zdůrazňuje uměleckou absurditu, primitivitu (dada v dětské řeči = hračka); princip náhodnosti věcí a nesmyslnosti vztahů
Surrealismus – z fr. surréalisme = nadrealismus; využití obraznosti, fantazie; vyjádření bezprostředních subjektivních dojmů, fantazie a snu
Existencialismus – z fr. existence = bytí, jsoucno; vychází z filozofických výkladů člověka jako osamoceného a odcizeného jedince; obraz světa lidí trpících vnitřními pochybami; v mezních situacích životního ohrožení prožívají beznaděj, zoufalství, pocit hnusu -> snaha osvobodit se; život chápán jako směřování k smrti
Fauvismus – základním prvkem je barva
Abstrakce – malíři Kandinski a Kupka
Kubo-futurismus – politématičnost, prolínání časových rovin, důraz na grafickou stránku textu = Kaligram
Sociální umění – odraz krutých společenských rozporů vznik nových umění (jazz, fotografie, plakát, film = Ch.Chaplin,Laurel a Hardy, Harold Loyd…, v Rusku 1.film Křižník Potěmkin – režisér Ejzenštejn