4. Laicizace literatury v Evropě a u nás
4. Laicizace literatury v Evropě a u nás
– a. obecná charakteristika
• = zesvětštění, odstranění vlivu církve proces související s posilováním kulturního postavení šlechty ve společnosti 11. století
• vymanění literatury z naprosté závislosti na církvi
• lit. souvisí stále více s životním pocitem a zájmem šlechty
• kulturní centra se přesouvají z klášterů do dvorů feudálních velmožů, kteří fungují jako mecenáši
• ideál: statečný, schopný oběti, silný, věrný, pohrdající hříchem a zradou, ušlechtilý, fyzicky i duševně krásný, ochránce slabých, schopný dát přednost povinnosti před osobními zájmy základ nového lit. žánru – hrdinská a rytířská epika
• tématika přechází z duchovní na vojenskou a milostnou
• místo latinou se píše národním jazykem
• z klášteru se přesouvá na hrady
• jako autoři jsou místo duchovních profesionálové a potulní pěvci, kteří pracují na objednávky šlechty
– b. žánrové projevy
• hrdinská a rytířská epika:
• Francie: „Píseň o Rolandovi“
• Španělsko: „Píseň o Cidovi“ (šlechtic, boje)
• Německo: „Píseň o Niebelunzích“, „Siegfried“
• Rusko: „Slovo o pluku Igorově“
• Keltové: „ Cyklus o králi Artušovi“, „Tristan a Isolda“
• Alexandreidy
– česky psaná lit.:
• čechismy (bohemika), glosy, bohemismy (vpisky mezi řádky)