17. Tvorba tzv. anarchistických buřičů
Přelom století u nás provází hospodářský růst a společenský pohyb – proti této společnosti vystupuje generace buřičů a anarchistů. Protispolečenští buřiči vyjadřovali ve svém životě i ve svém díle myšlenky satanismu, dekadence a anarchismu, bohémský a tulácký přístup k životu. Jejich poezie má charakter osobního prožitku, pohledu na skutečnost bez iluzí; do veršů vstupuje hovorový jazyk a motiv moderní civilizace, spojený s antimilitarismem a zájmem o sociální otázky.
Skupinu anarchistických buřičů spojoval časopis Nový Kult, založený S.K. Neumannem.
Viktor Dyk (1877 -1931)
Pocházel z Pšovky u Mělníka. Po ukončení studia na právnické fakultě pracoval jako novinář. Za svoji literární i politickou činnost byl vězněn. Po válce aktivně pracoval v národně-demokratické straně a v r. 1925 byl zvolen senátorem. Zahynul tragicky v jaderském moři.
Dykův verš je metricky pravidelný, nemelodický, bez metafor, záměrně suchý. Poetika je charakteristická opakováním, paralelismy. Poezie srozumitelná, racionalistická.
• A porta inferi – 1897 – Od brány pekelné – prvotní sbírka, vzniklá pod vlivem symbolismu a dekadence, doprovázená skepsí, ironií
• Milá sedmi loupežníků – 1906 -lyricko-epická poema o lásce, zradě a smrti
• Válečná tetralogie – Lehké a těžké nohy, Anebo, Okno a Poslední Rok – rozpor válečného světa a přírody
• Pohádky naší vesnice – 1910 – politická a kulturní satira, popisující národní bezcharakternost
• Satyry a sarkasmy – 1905 – báseň hloupý Honza
• Zmoudření Dona Quijota – drama – klasická tragédie – 5 aktů
– zmoudření je vykoupeno smrtí
1. akt – Odchod Quijotův 3. akt – Noc před Tobosou 5. akt – Zmoudření Dona Quijota
2. akt – Siera Morena 4 . akt – Porážka Dona Quijota
• Krysař – novela čerpá ze staré německé pověsti, odehrávající se ve městě Hameln, kde se přemnožily krysy. Je zavolán krysař, kterému po vykonání práce není zaplaceno, zvukem své píšťaly proto zavedl obyvatele města do propasti, pomstil se tak za jejich lakotu, neštěstí přežil jen blázen a dítě – symbolický význam : oslava toho, co popírá rozum – dítě ho ještě nemá a blázen ho ztratil.
– odpor k malosti a bezpáteřnosti