IMPRESIONISMUS – z lat. impressio = dojem
70. léta ve Francii, hlavně v malířství, barevné skvrny, neurčité kontury, barvy nanášené na sebe, vystižení bezprostředního dojmu, nálady, hra světel a stínů, snaha zachytit okamžité smyslové vjemy neovlivněné rozumem
literatura: sdělení bezprostředního subjektivního dojmu, vyjádření okamžité nálady, neopakovatelné chvíle (smutek, radost, melancholie, nostalgie); potlačení rozumové účasti na obsahu; volné řazení zrakových a sluchových dojmů (melodičnost, zvukomalba); v popředí lyrika, zvl. přírodní; lyrizace prózy (uvolnění kompozice, oslabení příběhu), většina básníků žila bohémským životem
P. Verlain
malířství: C.Monet – Dojem, východ slunce, E. Degas (maloval tanečnice a baletky), P.Caugin – Tahiťanky, V. van Gogh – Slunečnice, A.Renoir, P.Cezanne
hudba: C.Debussy, R.Wagner
EXPRESIONISMUS – vznikl v SRN, jediná realita = lidské vědomí, subjektivní svět člověka, vznikl jako protest x buržoazní spol.
počátky v založeni skupiny Die Brücke ( zakladatel H.Walden )
nepravdivé vyjádření skutečnosti = tvůrcovo nitro, realita = duševno, opak naturalismu a impres., odsuzuje mešťáka, soc. problémy chce řešit politicky
malířství: Munch, Gaugin, Ensor
FRANCIE
Charles BAUDELAIRE
otec mu umřel, když byl mladý, matka se znovu vdala, on nevlastního otce nesnášel, chtěl ho vychovat k vlastenectvíve 20 letech šel studovat na pařížskou univerzitu, poté byl poslán do Indie, po roce se vrací a získává otcovo dědictví
bohémský život (ženy, alkohol, opium), umřel na obrnu, ztratil řeč
lyrická sbírka KVĚTY ZLA – 6 částí ( Květy zla, Splín a ideál, Pařížské obrazy, Vino, revolta, Smrt ), po třech týdnech cenzurou zabavena, byl nucen 6 básní vyřadit, spojení představy krásy a zla (oxymóron), provokující otevřenost, pobuřující cynismus, záliba v odpornosti – hledá krásu i v ošklivosti, byl to skandál, spol. na to nebyla připravena, obžalován za urážku mravů, např. b. Zdechlina (život X smrt; vliv klasicismu; srovnání krásy dívky se zdechlinou u cesty), Vztahy, Ó,já tě zbožňuji
Baudelairův vliv: symbolismus, obrazutvornost, imaginace, zapojení smyslů, probudil vnímavost, poezie = nový způsob jak poznat svět, morbidní náměty, hledá harmonii a čistotu ( nenašel ), kult ošklivé krásy
Paul VERLAINE
symbolista, impresionista, vedl bohémský život, smysl hledal ve víře, říkalo se mu mistr náladovosti, jeho život ovlivnilo přátelství s Rimbaudem, ovlivněn Baudelairem, B. básník přemýšlivý a intelektuální, V. básník smyslový, za postřelení Rimbauda vězněn
název prokletí básníci je od něj, kdy napsal knihu portrétů PROKLETÍ BÁSNÍCI ( Pauvre Lelian – on sám, Rimbaud, Mallarmé, Cartieré )
poezie = především hudba, obraz básně zachycuje dojem básnění náznakem, nálada okamžiku
SATURNSKÉ BÁSNĚ – sbírka, pocity vzbuzené podzimní přirodou – nejistota, beznaděj, odstíny citu, zachycení okamžité nálady, GALANTNÍ SLAVNOSTI, sb. ROMANCE (PÍSNĚ) BEZE SLOV (slova nemají význam, důležitý je zvuk, ve sbírce definoval jak by měla poezie vypadt, především hudba a citovost, b. Píseň podzimní, Básnické umění ), MOUDROST ( kloní se ke katolictví a pokání