Konec 30.let
Konec 30.let
obrat k občanské poezii, reakce na ohrožení národní existence, souborné vydání HAVRANÍM BRKEM (obsahuje skladby „Září 1938“ – obraz mobilizace, „Odpověď Francii“ –odezva na mnichovskou zradu a dal.)
patetický verš, velká obraznost, naléhavá sdělení
dále vznikly i lyrickoepické příběhy , např. TEREZKA PLANETOVÁ – tragický osud, hledání jistoty, lásky a krásy, smyslu života. Jde o dojemné vyprávění o nenaplněné lásce k mladé dívce, o pomíjející kráse a neuskutečněných životních možnostech.
po válce
DOKUMENT – obsahuje 4 skladby, ohlas konce války a osvobození – skladba DÍK SOVĚTSKÉMU SVAZU – střetnutí zla, krutosti války a bohatýrských mstitelů, báseň PANYCHIDA – polemika s Bohem (jeho netečnost k válečným hrůzám), RUDOARMEJCI – portréty prostých vojáků, jejich lidskost, TOBĚ – útočné glosy dobových událostí
od 60. let
Holan se musel odmlčet až do r. 1962, kdy mu komunistické úřady dovolily vydat básnick překlady CESTOU
expresivní lyrika
BEZ NÁZVU, NA SOTNÁCH, ASKLÉPIOVI KOHOUTA, posmrtně PŘEDPOSLEDNÍ, SBOHEM ?
záměrná provokativnost, extrémnost výrazů, zkratkovitost, útržkovitost, slov. experimenty, neologismy, poezie náročná a špatně srozumitelná
tvorba příběhová , lyrickoepická
PŘÍBĚHY, NOC S HAMLETEM – kontrasty zla a touhy po harmonii a kráse, noční rozmluva básníka s Hamletem, filozofický dialog o smyslu bytí, dějinách, dobru a zlu, o poslání filozofie
překladatelská činnost
Holan přeložil do češtiny na 160 autorů ze 16ti literatur (Rilke, Morgenstern, Baudelaire, Pasternak, aj.)
František HALAS
básník protikladů ( tragična, pesimismů ), poezie složitá, představitel subjektivní, meditativní a
spirituální lit.
vyučil se knihkupcem, přátelil se s Mahenem a Václavkem ( kritik ), ten ho pozval na redigaci 9silu
znaky: literatura neslouží politickým cílům, dominantní motiv smrti, spojen s řešením existenciálních otázek
( smysl života ), tragický básník ( hořké mládí, obě SV ), Halasovská nota ( skepse ) – nepřátelská nepracujícímu lidu, nejvíce obdivovatelů mezi básníky ( Orten, Kajnar )
zvláštní poetika, vyjadřování ( hodně metafor, odvážných, překvapivých ), kontrast eufonie a kakofonie ( libozvučných a nelibozvučných veršů ), azonance ( rýmování samohlásek ), biblická přirovnání v protikladu s prostým básnickým sdělením
dílo do pol. 30. let.:
SEPIE, KOHOUT PLAŠÍ SMRT, TVÁŘ, HOŘEC, STARÉ ŽENY
Motivy rozkladu, nicoty, hrůzy z pomíjivosti, strach ze samoty, základní pocit = skepse
Neumann kritizoval STARÉ ŽENY, vyčetl mu, že se soustředí na biologické stárnutí, proto vydal Staří dělníci ( opak, žijí naplno, stáří není problém )
okupace, 1936- :
společensko-historická tématika, výzva k boji x zlu
TORZO NADĚJE ( typické spojování abstraktních a konkrétních výrazů ), NAŠE PANÍ B. NĚMCOVÁ ( osud ženy bojovnice )
LADĚNÍ nereaguje na okupaci, říkanky pro děti
poválečné období:
V ŘADĚ – oslava hrdinství bojovníků na barikádách A CO – posmrtně vydaná, věnována budoucnosti země, lidí, skepticismus, úzkost z poměrů ve společnosti JÁ SE TAM VRÁTÍM – básnická próza, věnovaná oslavě kunštátského kraje