POHÁDKY Z NAŠÍ VESNICE
POHÁDKY Z NAŠÍ VESNICE – podobné téma jako „Sarkasmy“, komentoval dobové dění, prodejnost politiků, zamyšlení nad národním osudem.
válečné tetralogie: LEHKÉ A TĚŽKÉ KROKY, ANEBO, OKNO (báseň Země mluví), POSLEDNÍ ROK – psáno a publikováno za války, výzvy k nesmiřitelnosti,k odvaze, obavy o osud národa
sbírky pozdní lyriky – DOMY, DEVÁTÁ VLNA – rozpor mezi ideálem a skutečností, smutek z marné touhy po vyrovnání, melancholie, předtucha smrti
drama ZMOUDŘENÍ DONA QUIJOTA – symbolismus, volání po naplnění snu, skepse v jeho uskutečnění, konflikt snu a skutečnosti, postava bouřícího se jedince – idealisty, který v zápase za svůj sen, ve srážce s krutou realitou podléhá, hrdina = okouzlený snílek (Cervantes – rytíř bez bázně a s Hanou), prohlédne své bludy, zmoudří, ztrácí však smysl života a umírá (téma boje o ideály, konflikt iluze a deziluze).
novela KRYSAŘ – motivem je stará německá pověst, Krysař nedostal od konšelů sjednanou odměnu za to, že zachránil město Hammeln od krys, zavedl tedy zvukem své píšťaly obyvatele města do propasti, a tak se pomstil za jejich lakotu-
básnické vyjádření odporu k malosti a vzpoury proti ní, Krysař – postava vidoucí, ironik, skeptik, je osamocen, odsouzen k věčnému bloudění, neočekává nic od nikoho, vzepře se teprve tehdy, když je pošlapán lidský cit, který v něm probudila láska, ve městě přežije jediný spravedlivý – prostomyslný rybář a opuštěné plačící nemluvně – symbol nového života
„Krysař“ je výrazem Dykových názorů na spravedlnost, lásku a pomstu, romantický prvek tragické milostné deziluze, láska krysaře ke krásné Agnes – kvůli ní zůstává ve městě a nechce se mstít, ale když se dozví, že Agnes čeká dítě se svým milencem a že spáchala sebevraždu skokem do propasti, vzchopí se k pomstě
význam : protispolečenský buřič, myšlenky „generace záporu“, pocity deziluze, romantický rozpor sen X skutečnost, skepse spojená s útočnou ironií, symbolistické prostředky, ironik, romantik, reflexní lyrik, nadosobní idea národa = má absolutní hodnotu a mravní poslání.
Karel TOMAN
vl.jm. Antonín Bernášek, zdůrazňoval melodiku, básně se blíží písňové formě, složitá prostota (jako Hlaváček, Mácha…), nenapsal mnoho knih, dlouho je zpracovával, melodicky, rytmicky – „dělník slova“, základní motiv – hledání jistoty (domov) X neklid, nejistota.
redaktorem v Národních listech, navštěvoval anarchistické skupiny, cestoval Evropou – dobrodružné toulky – Vídeň, Berlín, Londýn, Paříž , ke koci života si uvědomil důležitost národa a začal ho opěvovat
nespokojenost se světem omezujícím člověka, projevy vzdoru, v cizině si uvědomil svou náležitost k rodné zemi- návrat do vlasti, cesta k harmonii, chvála života
dílo malý okruh témat, ale hluboce zpracovaných, úzkostlivá, přísná autokritika, vznik lyriky z hlubokého osobního prožitku
POHÁDKY KRVE – symbolismus, dobové vlivy – dekadence, hlavním tématem je láska, pojímaná eroticky.
TORZO ŽIVOTA – skepse, hledání životních hodnot v lásce (intimní lyrika), soucit s trpícími (společenská lyrika), písňová forma, osobní zážitek zklamané lásky, melodičnost, přesný rým, lyrika erotická a revoltující, b. Sentimentální pijáci
b. Tuláci – ztotožnění s tuláky a vyděděnci, touha po spravedlnosti, sociální vzdor, tulácká zkušenost posiluje básníkovo vědomí hlubokých rozporů a nutnost revolty, zároveň touží po vyrovnanosti a jistotě.
MĚSÍCE – cyklus 12-ti básní, obrazy proměn přírodního světa a lidské práce
František GELLNER
buřič, bohém, antiliterární styl – básně spíše připomínají písně ( refrény ), hovorové vyjadřování, cynsimus, ironie, melancholie, vlastenec, básník mládí, tóny nihilismu nihilismu (absolutní opření veškerých hodnot, nic na světě nemá smysl),
1914 nezemřel, ale ztratil se ve válce
sb. PO NÁS AŤ PŘIJDE POTOPA! – staví se mezi lidi, kterým je všechno jedno, podobenství o zakopané hřivně – zmařený talent, b. Perspektiva – zlidověla jako píseň, užívejme si, dokud jsme mladí, zítra umřem, b. Neděle – erotická, nálada vídeňské bohémské
Šrámek – erotika = naděje X Gellner – erotika = výsměch
sb. RADOSTI ŽIVOTA – alkohol a holky, cynik, výsměch. b. Všichni mi lhali – hořkost duše, cítí lítost, není úplně zkažený Gellner je revoluční pouze v tématice, forma konvenční – sonet, odmítá volný verš jamb
posmrtně vydaná sb. NOVÉ VERŠE – zklidnění, bez provokací