Zpráva
komentovaná zpráva – hodnocení události se může lišit v novinách různých politických stran
úvodník – bývá na první straně
– týká se závažné události
– obsahuje prvky úvahy
rozhovor – nutnost připravených otázek, které na sebe mají návaznost a mají reagovat na odpovědi – otázky se mají týkat toho, čím je zpovídaná osoba zajímavá
reportáž – její podstatou je zachytit zcela bezprostředně nějakou událost nebo prostředí
– bývá velmi často formulována v přítomném čase
esej – spojuje subjektivní úvahu s objektivním výkladem
– zpracovávají filozofické nebo literární téma /// František Xaver Šalda, Václav Havel
inzeráty + reklamy – jsou tisknuty z ekonomických důvodů
dopisy čtenářů
zábavné texty – často v přílohách
umělecké texty – román na pokračování, povídky
recenze – druh kritiky, která nejčastěji hodnotí nějaké umělecké a vědecké dílo
odborný text
Publicistický styl = styl věcné komunikace:
– styl novin, časopisů aj. hromadných sdělovacích prostředků
Hromadné sdělovací prostředky – rozdíly mezi nimi:
– styl novinářský, televizní a rozhlasový
Požadavky:
– aktuálnost
– pravdivost
– srozumitelnost
– originalita
– stručnost
Jazykové prostředky publicistického stylu:
Jazyk – spisovný (knižní i hovorový)
-publicistická frazeologie
– snaha apelovat na city, společnost, politické kruhy
– zhuštěné vyjadřování s předložkovými vazbami (v zájmu bezpečnosti)
– pojmenování cizího původu (konference, rekvalifikace)
-automatizované výrazy
– snaha o rychlou a stručnou informaci =>ustálené prostředky
– struktura (uspořádání) novin – úvodník na 1.straně, fejeton pod čarou, sportovní rubrika na poslední straně apod.
– titulky – věty jednočlenné jmenné
-aktualizované výrazy
– nové, neobvyklé – oživují text – využití rčení a přísloví
Co je to sousloví?
– spojení dvou i více slov k pojmenování jednoho jevu (základní umělecká škola, šicí stroj, velmi krátké vlny, kočka domácí, kyselina solná, skok o tyči)