KOMANSKÉHO PEDAGOGICKÉ SPISY:
– základní požadavek je přirozenost
– bez násilných metod
– výchova má respektovat přirozený vývoj dítěte
– přirozené rozdíly mezi dětmi je třeba respektovat
– základním cílem K. bylo směřování k všestranné výchově a vytvoření nové všestranně rozvinuté osobnosti
-Brána jazyků otevřená (Janua linguarum reserata)
– učebnice latiny
– univerzální vzor pro učebnice cizích jazyků
-Svět v obrazech ( Orbis sensualium pictus)
o „Hlavní při tom je předkládat věci smysly vnímatelné nejdříve smyslům, aby mohly být pochopeny…Neboť nemůžeme ani jednat, ani mluvit moudře, jestliže dobře neporozumíme správně všemu, co máme činit nebo o čem máme mluvit.“
– 1.obrázková (pro větší názornost) učebnice na světě – původně učebnice latiny
– (latina= brána k starověké a středověké vzdělanosti)
o „…přivábení zájmu dětí, aby si nepředstavovaly ve škole nějaké trápení, ale potěšení. Neboť je známo, že chlapci od nejútlejšího věku mají zálibu v obrázcích a rádi si je prohlížejí.“
– 150 kapitol (o Bohu, světě, člověku, jeho smyslech a činnostech, vlastnostech atd.)
– originální propojení obrázků s textem pomocí číselných odkazů
– připojena tzv. Živá abeceda – obrázky + hlasy zvířat (Např.obrázek hada – Ss)
– původní text latinský – připojovány pak další jazykové verze v různých kombinacích
-Informatorium školy mateřské
– pro matky a chůvy
– o výchově dětí v předškolním věku
– jako jeden z prvních pedagogů upozornil na význam výchovy v době předškolní a zdůraznil důležitost estetické výchovy v útlém věku
-Schola ludus (Škola hrou)
– během své cesty do Uher dramatizuje dílo Brána jazyků otevřená a vytváří tak Školu hrou = soubor divadelních her využitelných při výuce latiny
– napodobuje tak osvědčenou praxi jezuitů, jejichž školství