Předmět (objekt)
– rozvíjející větný člen
– doplňuje sloveso, je nutným významovým doplněním slovesa
– vyjadřuje jev, který je slovesným dějem zasažen, tvořen, je jeho výsledkem nebo adresátem
– nejčastěji vyjádřen pod. jm. nebo zájmenem, ale i infinitivem (Píše dopis otci. Šijeme šaty. Řekl ano. Porodila syna. Odvážil se protestovat.)
– ptáme se otázkou jinou než 1. a 5. pád
– ve větě může být více předmětů v různých pádech
Příslovečné určení (adverbiale)
– rozvíjející větný člen
– rozvíjí adjektiva, slovesa nebo adverbia, vyjadřuje průvodní okolnosti, kvalitu nebo intenzitu děje nebo vlastnosti (okolnosti):
– místa – kde, kam, odkud, kudy (Váza stála na stole. Seminář se koná v přízemí.)
– času – kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho, jak často (Přišel včera. V létě jsem byl
v Itálii.)
– způsobu – jak, jakým způsobem (Vaříme zdravě. Zpíval dobře. Proč píšeš tak
nečitelně?)
No…ted sem to pochopila:):);)
K ničemu, lepší je vždy výklad učitelky/učitele. Takto to žádný žák základky nepochopí 😉 .
To si ucitel nebo co? ja to teda dost dobre chapu.. ;))
nechápu…prosím o vysětlení těch kteří to chápou 🙂
ja jsem to nechapal asi rok a ted se na to podivam a je mi to jasny
Chápu to víc jak od učitelky :))…
nechápu
Pochopyl sem to s timhle příkladem:
Věta: "Mychal vyhrál zlatou medaili." Medaile je předmět
Super lepší jak od učitele
pochopila jsem to raz dva. 🙂