FRANCIE
FRANCIE
Charles BAUDELAIRE
otec mu umřel, když byl mladý, matka se znovu vdala, on nevlastního otce nesnášel, chtěl ho vychovat k vlastenectvíve 20 letech šel studovat na pařížskou univerzitu, poté byl poslán do Indie, po roce se vrací a získává otcovo dědictví
bohémský život (ženy, alkohol, opium), umřel na obrnu, ztratil řeč
lyrická sbírka KVĚTY ZLA – 6 částí ( Květy zla, Splín a ideál, Pařížské obrazy, Vino, revolta, Smrt ), po třech týdnech cenzurou zabavena, byl nucen 6 básní vyřadit, spojení představy krásy a zla (oxymóron), provokující otevřenost, pobuřující cynismus, záliba v odpornosti – hledá krásu i v ošklivosti, byl to skandál, spol. na to nebyla připravena, obžalován za urážku mravů, např. b. Zdechlina (život X smrt; vliv klasicismu; srovnání krásy dívky se zdechlinou u cesty), Vztahy, Ó,já tě zbožňuji
Baudelairův vliv: symbolismus, obrazutvornost, imaginace, zapojení smyslů, probudil vnímavost, poezie = nový způsob jak poznat svět, morbidní náměty, hledá harmonii a čistotu ( nenašel ), kult ošklivé krásy
Paul VERLAINE
symbolista, impresionista, vedl bohémský život, smysl hledal ve víře, říkalo se mu mistr náladovosti, jeho život ovlivnilo přátelství s Rimbaudem, ovlivněn Baudelairem, B. básník přemýšlivý a intelektuální, V. básník smyslový, za postřelení Rimbauda vězněn
název prokletí básníci je od něj, kdy napsal knihu portrétů PROKLETÍ BÁSNÍCI ( Pauvre Lelian – on sám, Rimbaud, Mallarmé, Cartieré )
poezie = především hudba, obraz básně zachycuje dojem básnění náznakem, nálada okamžiku
SATURNSKÉ BÁSNĚ – sbírka, pocity vzbuzené podzimní přirodou – nejistota, beznaděj, odstíny citu, zachycení okamžité nálady, GALANTNÍ SLAVNOSTI, sb. ROMANCE (PÍSNĚ) BEZE SLOV (slova nemají význam, důležitý je zvuk, ve sbírce definoval jak by měla poezie vypadt, především hudba a citovost, b. Píseň podzimní, Básnické umění ), MOUDROST ( kloní se ke katolictví a pokání
Stéphane MALLARMÉ
symbolista, hudební koncepce poezie
jeho tvorba těžce dešifrovatelná symb. poezie, důležité není o čem báseň je, ale jaké vzbuzuje dojmy, dojmy se snaží vyvolat a zbavit se popisnosti, chtěl básně spojit nejen s hudbou ale i obrazem (řádky psány tak, že tvoří obrázky)
FAUNOVO ODPOLEDNE – inspirace mytologií, sny, sen je stejně pravdivý jako skutečnost, inspiroval Debusyho k vytvoření stejnojmenné symfonické skladbě