Jan PROCHÁZKA
Jan PROCHÁZKA
prozaik, vynikající scénárista a filmový dramaturg
zasáhly ho tvrdé publikační zákazy po r. 1968; zemřel po těžké nemoci, uštván atmosférou počátku normalizace
ve svých dílech zachycuje většinou mladé lidi, kteří jsou konfrontováni se socialistickou morálkou a systémem doby; mají v sobě optimistickou hemingwayovskou chuť porvat se se životem; jsou politicky uvědomělí a horliví, ale není v nich faleš, pokrytectví a nevěrohodnost
ZELENÉ OBZORY – příběh mladého agronoma, který je nucen na pohraniční zemědělské farmě řešit své citové problémy i konflikty s ostatními lidmi
PŘESTŘELKA – román situovaný do moravského pohraničí na počátku 50. let; je zde zachycen velký zátah pohraničníků, kteří stíhají skupinu šesti lidí snažících se ilegálně překročit hranice
POLITIKA PRO KAŽDÉHO – publicistická kniha, která předkládá veřejnosti různé negativní jevy ve společnosti, a to ze dvou časově odlišných zorných úhlů
KOČÁR DO VÍDNĚ – zachycuje postoje tří postav, které krutě zasáhla válka; mladá žena, které Němci zabili muže, je přinucena dvojicí rakouských dezertérů, aby je dovezla za hranice protektorátu; její nenávist postupně ustupuje pochopení; surová vražda mladšího partou pseudopartyzánů ji pak zcela zbavuje iluzí – zfilmováno K. Kachyňou stejně jako film Ucho – umělecké vrcholy!
Ludvík VACULÍK
prošel vývojem od přitakání komunistickým ideálům až po jejich kritické odmítnutí
narodil se v Brumově u Valašských Klobouk, pracoval v dělnické profesi u firmy Baťa ve Zlíně
od r. 1946 studoval Vysokou školu politickou
působil jako vychovatel, spisovatel, novinář, redaktor, zakladatel samizdatové edice Petlice (1972)
na 4. sjezdu Svazu čs. spisovatelů pronesl kritickou řeč o situaci ve společnosti, za niž byl vyloučen ze strany
v roce 1968 byl autorem provolání 2000 slov; po r. 1970 nesměl oficiálně publikovat
vždy, kdy se zapojil do politického života, dokázal vytrhnout z letargie; nebojí se říct přímo, co cítí a co si myslí
RUŠNÝ DŮM – odehrává se v prostředí učňovského internátu
SEKYRA – román, který je spolu s Kunderovým Žertem považován za nejvýraznější kritické zhodnocení stavu tehdejší společnosti; autobiografický román nás zavádí na moravský venkov poloviny 20. století, kdy lidé žili ve strachu o svoji existenci; hl. hrdina se rozhodne navštívit svého bratra řidiče a přitom se mu vybavují vzpomínky – hl. na svého otce, který byl nejdříve velkým vzorem, poté se z něj stal vzorný komunista – dostává se do střetů se svým synem
MORČATA – zajímavý román, téměř orwelovský příběh o tom, kam až klesne a je degradován člověk pod tlakem absurdního okolí (bankovní úředník – v zaměstnání atmosféra strachu; paralelně se odvíjí další rovina románu – vztah tohoto úředníka k morčatům, které chová doma – začne je podrobovat experimentům, aby viděl, jak budou v různých situacích reagovat; postupně svým vlastnicko-sadistickým pudům zcela propadá; když je zotročenému úředníku žijícímu v nepřátelském prostředí poskytnuta možnost někoho plně vlastnit, tato moc se mu stává postupně drogou
ČESKÝ SNÁŘ – deník zaznamenávající události jednoho roku ve Vaculíkově životě a zároveň líčí osudy autorových přátel v disentu; deníkové záznamy jsou kombinovány s reportáží, s literárněvědnými poznámkami, citacemi z cizích dopisů atd.
JAK SE DĚLÁ CHLAPEC – velice otevřený a provokující román v podobě záznamů šedesátiletého muže, který odkrývá nejintimnější hlubiny vztahu ke své podstatně mladší partnerce Lence Procházkové
významné jsou též Vaculíkovy soubory fejetonů – hl. z hlediska jejich jazykové virtuozity a silné společenského