B: Stavba souvětí:
B: Stavba souvětí: Když odešel do vyhnanství, musel se J. A. Komenský přizpůsobovat cizímu prostředí, a proto začal psát latinsky, aby si ostatní národy, které měly zájem o novou organizaci vyučování, mohly s jeho zásadami seznámit.
V1 (časová) à H2 à(důsledek)àH3ßV4 (účelová) ß V5 (přívlastková)
6. Úloha vědy a myšlenky slovanské vzájemnosti v době národního obrození
= 70. léta 18. stol. a pol. 19. stol; konec vlády Marie Terezie (zavedla povinnou školní docházku); spisovným jazykem čeština a němčina; vládce – Josef II. (zrušení nevolnictví -1781), toleranční patent – náboženská svoboda; nový směr – Osvícenství (rozhoduje lidský rozum – ne bůh à racionalismus
– Fáze obraná – obrana češtiny (položení základu jazyka)
o Josef Dobrovský – „Zevrubná mluvnice jazyka českého“;
„Německo-český slovník“ (2 díly); „Mluvnice staroslověnštiny“ (latinsky)
à Slavistika (psaní o slovanských národech); zavedl analogický pravopis (y,i v koncovkách)
o Václav Matěj Kramerius – vydavatel „Krameriusovy c. k. poštovské noviny“ (později přejmen. na …vlastenecké…); zal. Českou expedici
o Václav Thám – „Básně v řeči vázané“; překlady Shakespearových her
– Fáze ofenzivní – od 19. stol. – 20. léta 19. stol.; napoleonské války
Generace 20. let – nové podmínky pro lit. život, ústup osvícenství před nástupem romantismu