– princip osvobozených slov
b) kubismus – záležitost výtvarného umění (Picasso…), literatura v kontaktu s malířstvím nabývá tzv. kubofutu-
rismu
c) kubofuturismus – chápán jako završení či propojení futuristických a kubistických snah.
Guillaume Apollinaire (1880-1918): považován za zakladatele kubofuturismu, jeden z duchovních otců moder-ní kultury 20.století vůbec. Nemanželský syn monackého knížete? a litevsko – polské šlechtičny, vlastním jmé-nem Kostrowitzki, se narodil v Římě. Většinu svého života prožil v Paříži, kde se pohyboval v uměleckých kru-zích, stýkal se s přáteli výtvarníky. Jako dobrovolník se zúčastnil I. světové války, byl raněn, umírá krátce po je-jím skončení na španělskou chřipku. Do kulturního povědomí se nesmazatelně zapsal jako všestranný autor, nic-méně proslulým se stal zejména jeho novátorský přístup v oblasti poezie, poprvé použil slovo surrealismus
b.k. Alkoholy: (1913): je považována za jednu z nejdůležitějších, v pravdě iniciačních (tedy zasvěcujících) knih světové avantgardy 20.století. Jedná se v podstatě o jakousi laboratoř moderního umění, neboť jsou v ní kongeni-álně obsaženy, sdruženy a syntetizovány všechny dostupné tvárné prostředky moderního umění: zejména báseň – skladba: Pásmo: vzniklá už v roce 1912; psaná volným veršem, založená na jazyku plném obrazných polenová-ní, v nichž jeden vyvolává asociace dalších a tedy končících v pomyslném nekonečnu básnické fantazie, jejíž je tato skladba skutečnou exhibicí. Významová otevřenost, nespojitost, uvolněnost je pak dokonána absencí či mi-nimalizací jakýchkoli vazeb a vztahů k reálné skutečnosti.